hledat
 
 

Kouření: situace s cigaretou

Asi nejzásadnějším problémem kuřáka je tzv. psychická závislost. Lidé si kouření cigaret povýšili na rituál. V principu nejde o cigaretu jako takovou, ale o uvolnění se, relaxaci.

Kouření: situace s cigaretou
X
Chybně zadaný e-mail!
Chybně zadaný e-mail!
ODESLAT

Asi nejzásadnějším problémem kuřáka je tzv. psychická závislost. Lidé si kouření cigaret povýšili na rituál. V principu nejde o cigaretu jako takovou, ale o uvolnění se, relaxaci. Cigareta ke kávě, cigareta po jídle, cigareta při čekání, při rozhovoru, při pití alkoholu. Tyto rituály se pak donekonečna opakují, až se nakonec stanou těžko postradatelnými.

Řešení situací s cigaretou

Pro tyto chvíle byste měli mít vymyšlený jiný program, respektive určitou strategii. Kateřina Langrová, ředitelka České koalice proti tabáku, doporučuje lidem, kteří si nedokážou odpustit cigaretu po jídle, nahradit ji například sklenicí vody.

Rady a tipy pro vytvoření nového rituálu

  • Je třeba připravit se na stresové situace
  • Pokud přesto přijdou, naučte se pracovat s dechem, někdy stačí i opakovaný hluboký nádech a výdech
  • Místo cigarety zvolte žvýkačku nebo bonbon
  • Změňte zažité návyky – pokud kouříte při šálku kávy, pijte místo kávy čaj
  • Vyměňte cigarety za sportovní aktivitu, při nutkavé chuti na cigaretu si dejte studenou sprchu
  • Odstraňte z bytu všechny věci, které vám kouření připomenou – popelník, zapalovač
  • Místo manipulace s cigaretou se naučte hrát si s klíči, tužkou, kreslete si po papíře

Být bez cigarety je pro kuřáka velmi složité. Zahoďte každou cigaretu, popelník, zapalovač a vše, co kouření připomíná. Na místa, kde v minulosti byly popelníky, umístěte upozornění o zákazu kouření. Nedávejte si ani jednu cigaretu! Jakmile zkusíte jednu, zkusíte brzy další a nakonec zjistíte, že znovu kouříte. Řekněte rodině, přátelům i kolegům z práce, že končíte s kouřením. Využijte možnosti jejich podpory. Pokuste se nalézt přítele, se kterým můžete odvykat kouření společně. Je to mnohem snazší.

Motivace je pro odvykání nejdůležitější

Připomínejte si, proč jste přestali kouřit. Podívejte se na seznam výhod, kvůli kterým jste se rozhodli nekouřit. Myslete na úspěch, odvyknout kouření je sice obtížné, ale postupně se to stává stále snazším. Odměňujte se. Vytyčte si určité období, které vydržíte nekouřit, a na jeho konci si dopřejte něco milého, knížku, malou drobnost nebo nové oblečení.

(nes)

Další článek

Hodnocení článku

Líbí se vám článek?
Počet hlasů: 0

Čtěte také

Změny cen cigaret? Zdražení je pouze zdánlivé

Změny cen cigaret? Zdražení je pouze zdánlivé

9 rad k překonání stresu při odvykání kouření

9 rad k překonání stresu při odvykání kouření

Pracujete v prostředí „secondhandového“ kouře?

Pracujete v  prostředí „secondhandového“ kouře?

Zdraví kuřaček je v menopauze ohroženo více než u žen bez cigaret

Zdraví kuřaček je v menopauze ohroženo více než u žen bez cigaret

Kuřáky v jejich závislosti podporují špatné asociace

Kuřáky v jejich závislosti podporují špatné asociace

Evropská unie: dohled nad e-cigaretami bude přísnější!

Evropská unie: dohled nad e-cigaretami bude přísnější!
 

On-line objednání k lékaři

Vyhledej lékaře a objednej se...

 

Kalkulačky

Spustit kalkulačku

Mapa lékáren

Vyhledej lékárnu

Nyní na webu žádná soutěž neprobíhá

Platnost: 1. 1. - 31. 1. 2019 Nyní na webu žádná soutěž neprobíhá

Nyní na webu žádná soutěž neprobíhá.

Chci soutěžit

 

 
 
Medicínská databáze U Lékaře
 
Doporučujeme:  Cestovní nemoci