hledat
 
 

Tabáková nadvláda v těle končí už po dvaceti minutách

Odložením poslední cigarety vstupujeme do nového života. Co všechno nás čeká? Jaké změny v našem těle proběhnou? Co si počneme bez „kouřových rituálů“?

Tabáková nadvláda v těle končí už po dvaceti minutách
X
Chybně zadaný e-mail!
Chybně zadaný e-mail!
ODESLAT

Skoncovat s kouřením není jednoduché. Předpokládá veliké odhodlání, motivaci a mnohdy se neobejde bez pomoci odborníka. Odložením poslední cigarety vstupujeme do nového života. Co všechno nás čeká? Jaké změny v našem těle proběhnou? Co si počneme bez „kouřových rituálů“?

Změny k lepšímu již po dvaceti minutách

Ačkoliv zatím nepociťujeme žádné změny, náš organismus se již po dvaceti minutách začíná vymaňovat z tabákové nadvlády. Srdeční rytmus se zpomaluje. O dvanáct hodin později klesá v naší krvi hladina oxidu uhelnatého na normální hodnoty. Kolem dvanácti týdnů až tří měsíců se začíná snižovat riziko náhlých srdečních příhod a plicní funkce se zlepšují. Úlevu od kašle a potíží s dýcháním pociťujeme už během jednoho až devíti měsíců. Po jednom roce se nebezpečí infarktu myokardu rovná polovině v porovnání s kuřáky, po patnácti letech je stejně vysoké jako u nekuřáků. Rovněž podstatně klesá riziko mozkové mrtvice, rakoviny dutiny ústní, hrdla, plic nebo také děložního čípku.

Relaxací proti stresu

Cigareta se u většiny kuřáků stává jakousi berličkou v období plném stresu. Jak se s podobnou zatěžující situací vyrovnat bez takové „podpory“? Východiskem může být řada relaxačních technik. Jednoduchým příkladem je dechové cvičení, kdy se pomalu a zhluboka nadechnete, jako byste vpouštěli vzduch nejdříve do břicha, pak do plic a nakonec až pod klíčky. Po pozvolném výdechu postup několikrát zopakujte.

Jak překonat rituály

Každodenních rituálů spjatých s příjemnou chvilkou s cigaretou si kuřák obvykle vytvoří mnoho. Kouření po jídle, kouření při řízení, kouření při čekání na vlak, … První pomocí v počátku odvykání může být šikovné vyhnutí se takovým chvílím. Jednoduše po jídle nezůstaneme sedět u stolu, ale jdeme do koupelny a vyčistíme si zuby. Místo řízení automobilu raději zvolíme hromadnou městskou dopravu a pro chvíle nudy si připravíme knížku nebo časopis. Nový život bez cigarety se může zdát zpočátku mnohem těžší než ten původní. Vždyť jsme přišli o doposud běžnou součást svých dní! Jednou z cest, jak pochopit, proč nám kouření tolik chybí, je zaznamenání si všech momentů, při kterých jsme si cigaretu zapálili. Při poznání takových rizikových situací je pak odvykání mnohem snazší.

(veri)

Zdroj: http://www.everydayhealth.com/smoking-cessation/immediate-and-long-term-benefits.aspx
MUDr. Jiří Kozák, CSc.: Dnes naposled! Jak přestat kouřit, SZÚ, Praha 1997, s. 1–7

Další článek

Hodnocení článku

Líbí se vám článek?
Počet hlasů: 1

Čtěte také

Léčba při odvykání kouření

Léčba při odvykání kouření

Kouříte? Nesvádějte bolesti hlavy na přemíru učení

Kouříte? Nesvádějte bolesti hlavy na přemíru učení

Mé dítě kouří. Pomoc existuje, ale chce to trpělivost.

Mé dítě kouří. Pomoc existuje, ale chce to trpělivost.

Protikuřácké zákony chrání jen 5 procent lidí

Protikuřácké zákony chrání jen 5 procent lidí

Neobvyklé způsoby odvykání kouření: fantazii se meze nekladou

Neobvyklé způsoby odvykání kouření: fantazii se meze nekladou

Děti začínají kouřit o prázdninách – nedejte jim šanci!

Děti začínají kouřit o prázdninách – nedejte jim šanci!
 

On-line objednání k lékaři

Vyhledej lékaře a objednej se...

 

Kalkulačky

Spustit kalkulačku

Mapa lékáren

Vyhledej lékárnu

Nyní na webu žádná soutěž neprobíhá

Platnost: 1. 1. - 31. 1. 2019 Nyní na webu žádná soutěž neprobíhá

Nyní na webu žádná soutěž neprobíhá.

Chci soutěžit

 

 
 
Medicínská databáze U Lékaře
 
Cestovní nemoci:  Turistický průvodce aneb Co zabalit na cestu do Asie