hledat
 
 

Zkuste Vánoce bez tabáku aneb Nekouřit se vyplatí!

Mark Twain kdysi řekl: "Je snadné přestat kouřit. Udělal jsem to stokrát." Tolik pokusů za sebou asi většina kuřáků nemá, nicméně snaha skoncovat s tabákem je tu stále.

Zkuste Vánoce bez tabáku aneb Nekouřit se vyplatí!
X
Chybně zadaný e-mail!
Chybně zadaný e-mail!
ODESLAT

Mark Twain kdysi řekl: "Je snadné přestat kouřit. Udělal jsem to stokrát." Tolik pokusů za sebou asi většina kuřáků nemá, nicméně snaha skoncovat s tabákem je tu stále. Nabídka možností, jak na to, a různých podpůrných prostředků či "berliček", které jim v tom mohou pomoci, pořád roste. Vyberete si i vy? 

Kolik možností, tolik názorů

Někteří experti obhajují užívání farmakologických náhražek, jiní jsou názoru, že pomůže dobrý psychoterapeut a podpůrná skupina nebo organizovaný odvykací program. Většina odborníků se shoduje na tom, že pouze kombinací obou přístupů lze dosáhnout nejlepších výsledků. Ať už si vyberete cokoli, určitě se vám hodí následující rady:

  • Farmakologické produkty. Důležité je hlavně jejich přiměřené užívání. Pokud se cítíte být na tabáku silně závislí, možná budete potřebovat nikotinové náplasti. O jejich užití se poraďte s lékařem, lékárníkem nebo expertem kvalifikovaným pro odvykání kouření. 
  • Podpora a rady. Patří sem telefonické konzultace, psychoterapie, internetové programy i skupinová podpora. To vše vám pomůže dodat jistotu nebo poznat spouštěcí momenty, kdy saháte po cigaretě. Díky povzbuzení si sestavíte plán, jak odolat, když vás přepadne touha zapálit si. Zvládnete preventivní opatření proti selhání i to, jak zůstat realisty ve svém očekávání. 
  • Měření a zapisování. Je lepší vidět černé na bílém, jak moc kouříte, kolik to stojí a co byste mohli ušetřit. Veďte si proto během abstinence pečlivé zápisy.
  • Sběr informací. Sledujte novinky v odvykání kouření, ptejte se lékaře a zajímejte se, jak moc ničí kouření zdraví. Pozorujte a zkoumejte sami na sobě, jak se vám bez cigaret vede. Pokuste se dozvědět, jak se jiní vypořádali s výzvou zkusit nekouřit.

Náhražek je víc 

V tabáku je přes 4 000 chemických látek poškozujících zdraví. Nikotin je psychoaktivní látka, která je příčinou závislosti na cigaretách. Existuje několik variant, jak dostat samotný nikotin do těla jinak než v cigaretovém dýmu. Pomoci mohou:

  • žvýkačky,
  • náplasti,
  • nosní sprej,
  • inhalátory.

Tělo vám poděkuje

Celkový fyzický stav se po skončení kouření upraví časem, nicméně s některými prvními povzbudivými výsledky můžete počítat už poměrně záhy:

  • do 20 minut klesne počet tepů za minutu,
  • do 12 hodin se hladina CO v krvi vrátí na normální hodnotu,
  • za 2 týdny až 3 měsíce po skončení kouření se začne snižovat riziko srdečního infarktu.

Ostatní důležitá zlepšení ve zdravotním stavu, jako redukce kašle či pokles rizika rakoviny plic, přijdou až v průběhu let. Ale určitě se vyplatí na ně počkat. Zkuste se jim přiblížit už nyní – třeba prožitím letošních Vánoc bez krabičky cigaret na stole.

(vav)

Zdroj: www.medicalnewstoday.com

Další článek

Hodnocení článku

Líbí se vám článek?
Počet hlasů: 0

Čtěte také

Už pět cigaret denně může způsobovat migrénu!

Už pět cigaret denně může způsobovat migrénu!

Ani „dým“ z elektronických cigaret není bez rizik

Ani „dým“ z elektronických cigaret není bez rizik

10 kroků k odvykání kouření aneb Co zvládne přečíst i teenager

10 kroků k odvykání kouření aneb Co zvládne přečíst i teenager

Kouření zabije do roku 2050 půl miliardy lidí

Kouření zabije do roku 2050 půl miliardy lidí

Chudí lidé více kouří

Chudí lidé více kouří

Kouření může za vrásky i za špatné hojení ran

Kouření může za vrásky i za špatné hojení ran
 

On-line objednání k lékaři

Vyhledej lékaře a objednej se...

 

Kalkulačky

Spustit kalkulačku

Mapa lékáren

Vyhledej lékárnu

Nyní na webu žádná soutěž neprobíhá

Platnost: 1. 1. - 31. 1. 2019 Nyní na webu žádná soutěž neprobíhá

Nyní na webu žádná soutěž neprobíhá.

Chci soutěžit

 

 
 
Medicínská databáze U Lékaře
 
Cestovní nemoci:  Polévka s vůní orientu: jak si připravit domácí Pho Bo